V takových a různými obměnami slov vyjádřená klec se možná týká nejednoho žáčka před koncem základní školy, možná nejednoho rodiče.
S blížícím se termínem k podání přihlášek se tlak stupňuje, klec mohutní a výhled se zamlžuje. Ale co je na tom?
„Tak si vybereš podle toho, co tě baví. Chtěl/a bys to dělat, ne?“
„Nebo zajdeš za školním psychologem a on to s tebou probere, taky jste dělali ty testy, ne?“
Klec trvá. MUSÍM zesiluje. A přichází odkudsi, že volba má velikou váhu, ovlivní CELÝ ŽIVOT. Volím, co budu celý život dělat. No jo, ale co když se spletu a nebude mě to bavit? Vždyť já vlastně nevím, co to přesně znamená, jakou práci potom můžu dělat? Klec sílí.
Z volby povolání se může stát tunel, ze kterého není úniku. Možná je tak dlouhý, že vede až někam k důchodu, o kterém tu a tam mluví ti starší. Nemá žádné postranní únikové vchody, nedá se z něj vrátit. Jen ho projít dopředu! MUSÍM a CELÝ ŽIVOT.
Zrušme to. Pomáhejme rozpouštět klece a otevírat tunely. Svět je místo nepřeberných možností a s každou generací se ještě více a více rozrůstají. Vybrat si školu pro pokračování ze základní školy je ZKUSÍM A UVIDÍM, VŽDYCKY SE DÁ ODEJÍT ČI ZMĚNIT.
Jakýkoliv prožitek je získaná zkušenost. Někteří volí přesně to, co chtějí. Možná se jim to i daří naplnit. Mnozí začínáme zkoumáním, co nechceme a odtud teprve začínáme kreslit oblasti, které by nás zajímaly. Možná se nám to daří v deseti letech, možná ve třinácti, možná ve dvaceti, možná budeme zkoumat a hledat celý život. A bude to život naplněný radostí z poznávání, z cestování, z množství pestrých zkušeností, které bude radost předávat dál. Možná se po škole usadíme ve zcela jiném křesle jiného oboru a z původního zaměření zůstane jen koníček, nebo dokonce jen vzpomínka.
Kolik osobností vzpomíná na své studijní neúspěch a úspěšné či neúspěšné pokusy absolvovat školy zcela mimo obor, kterému se dnes velmi úspěšně věnují.
Dejme tedy důvěru našim dětem, že jejich volba povede k potřebným zkušenostem a podpořme je v jistotě, že nemohou udělat chybu. Z té jistoty a klidu pak pramení schopnost vnímat i mnohem jemnější vnitřní hlasy a volání, která jediná mohou správně směrovat člověka, když je rozum bez potřebných informací zcela bezradný.
Komentáře nejsou povoleny.